dimarts, 9 d’abril del 2019

Racó de sant Bonaventura – Canalons – Castell del Barxell.

La ruta comença al barri de Batoi, a la ciutat d’Alcoi. Aparcarem el cotxe junt al parc al carrer Montdúver, punt de reunió de la via verda des d’on començarem seguint el rius Barxell i Polop fins al racó de sant Bonaventura, un lloc fantàstic on després dinarem a la tornada i si fa bon temps podem gaudir d’un bon bany.

Continuarem riu amunt fins arribar als Canelons i l’Estret on veurem diversos ponts de fusta i tolls amb cadenes per passar . Arribarem a la cova i l’encreuament seguirem direcció nord, vorejant el riu entre pins i camps de cultius fins arribar al castell del Barxell.
Fitxa:
  • Distància. 18 km. anada i tornada
  • Dificultat: Moderada per llargària.
  • Temps: 9 H.
  • Desnivell: 369 m.
  • Alçària màxima: 779 m.
  • Alçària mínima: 555 m.
Perfil:

Plànol:

Descripció:
Començarem el recorregut avançant en direcció oest pel mateix traçat de la vella línea de tren convertida actualment en via verda. Creuarem un xicotet túnel i seguidament passarem pel pont del Salt que pren el nom del paratge que observem a la nostra dreta, unes parets verticals on al seu dia el riu barxell feia un salt d’aigua que superaba els 60 metres de caiguda. Hui en dia sols es pot vore en périodes de gran plutges.
Una vegada creuat el pont ens encaminarem al segon túnel, més llarg que el primer. Este segon túnel te una llargària de 320 metres. A la ixida ens trobem en un altre pont conegut com el de Les Set Llunes (en realitat son 8 les llunes que té el pont) però nosaltres ens desviarem just abans de començar a creuar-ho, per un sender curt però empinat que ix a la dreta i ens conduirà a una pista forestal. Baixarem una mica i trobarem un encreuament on seguirem  el sentit del riu a dalt.
Continuarem per la pista forestal desestimant qualsevol encreuament fins arribar al mateix caudal del riu on mor la pista. Quasi al final de la pista vorem la masia de Racó de sant Bonaventura avancem una mica més fins posar-nos en la vorera del riu Polop. El lloc és un àrea d’oci amb taules i una arbreda amb tolls per refrescar-nos(podem esmorzar i dinar a la tornada).
En aquest punt podem triar dues opcions, bé pujar pels senders de la dreta i vorer els diferents tolls i salts d’aigua fins ficar-nos en el barranc o bé per una pista que ix a l’esquerra i va vorejant el racó i a la fi ens duu al barranc. Seguirem la senda creuant varies vegades el riu per ponts improvisats i podrem gaudir de la vegetació de ribera que hi ha.Arribarem a un toll on hi ha una cadena a la dreta per ajudar-mos a passar el primer tram dels dos d’estes característiques. Seguirem ascendent per la senda i creuarem altra vegada varies vegades el riu. La senda va fent-se cada vegada més estreta i de pedra fins arribar a un dels tolls més grans del barranc on també tindrem l’ajuda d’unes cadenes per creuar-ho.Una vegada creuat ens trobarem al mateix cor dels Canalons on podrem gaudir del lloc i els tolls escarbats en la pedra i presidit per les formes de les parets verticals.
Continuarem per la senda fins arribar a la cova i a l’encreuament del gr-7 direcció nord i vorejant el riu, el camí transcorre  tranquilament entre pins i camps de cultiu de cereals , fins arribar al castell del Barxell.